Burgerlijst GrondRecht vraagt onderstaand advies aan de Vlaamse Adviescommissie volksraadpleging over een vraag in een Gentse volksraadpleging over de circulatieplannen.
GrondRecht kandidaten
Kathleen Kerckvoorde
Huguette De Mol.
Info
0497 23.07.60
Geachte Heren en Dames van de Vlaamse Adviescommisie Volksraadpleging.
Vooreerst wensen wij U te bedanken voor Uw werkzaamheden inzake de voorbije volksraadplegingen, in het bijzonder die in Gent, die de locale democratie versterkt hebben.
Hierbij zijn wij zo vrij U een nieuw advies te vragen over een vraag bij een verzoek tot volksraadpleging in Gent.
Het betreft het mobiliteitsdebat dat geleid heeft tot een perverse polarisatie die de dialoog onder de burgers en tussen de burgers en het bestuur fnuikt.
Wij denken dat een volksraadpleging over een rechtsgeldige vraag het politiek debat in onze stad vaste voet op de grond kan geven.
Hieronder de vraag waarover wij advies vragen:
“Moeten dienstverleners ( aannemers, zorgverleners, …):
+ doorgang krijgen door de knips van de Gentse circulatieplannen en
+ uitzondering krijgen op parkeerverboden ?
JA of NEE”
Uitgangspunt is iets wat al lang zichtbaar is sinds de invoer van circulatiemaatregelen in diverse steden, oa Gent , en dat recent ook de pers haalde:
https://focus-wtv.be/nieuws/bouwunie-een-op-drie-aannemers-mijdt-de-stad
Wij zijn geen tegenstaanders van maatregelen om autoverkeer uit de centrumsteden te weren. Integendeel, mits begeleidende maatregelen inzake openbaar vervoer, mensen met beperking, betaalbaar flankerend beleid.
Net wat dit laatste betreft doet zich het verschijnsel voor van moeilijke en onbetaalbaar dure toegang van de stad voor dienstverleners.
In bijlage overzicht in de wetgeving wat een dienstverlener is. Het gaat om aannemers, verzorgenden e.a. die een private betaalde dienst verlenen aan bewoners, vooral aan de huizen van de bewoners (bouwen, renoveren, loodgieterij,…). Maar ook verplegenden ( wit-gele kruis, kinesisten,…).
Wanneer een alleenstaande in de stad zonder groot netwerk geconfronteerd wordt met een paar dakpannen die door onweer gevallen zijn, dan kost het soms 90 euro per uur om een stielman te bellen die op het dak kan.
Deze toenemende onbetaalbaarheid van de toegang tot de stad heeft natuurlijke meerdere oorzaken, maar is mede het gevolg van de circulatieplannen die met deze toegang tot de stad onvoldoende rekening houden.
Mobiliteitsbeleid moet ecologische, maatschappelijke en gemeenschapsvormende doelen nastreven. Maar de gevolgen van dat beleid moet betaalbaar blijven voor iedereen.
De vraag heeft tot doel om een debat te hebben over dit onbelichte aspect van de circulatieplannen in Gent en aan het bestuur twee correcties te vragen:
+ doorgang verlenen aan dienstverleners door de knips ( geknipte verbindingswegen die tot doel hebben het autoverkeer om te leiden langs de ringweg).
+ uitzondering op parkeerbeleid, dat wil zeggen ontheffing van grote administatieve handelingen en betaling voor parkeerplaatsen van voertuigen en materieel van dienstverleners.
Ik hoop dat deze toelichting voldoende is om een advies uit te brengen.
Voor GrondRecht
tekent Raf Verbeke
Spijkstraat 149 9040 Gent
0497 23.07.60