Anneleen of Hafsa? Het lijkt wel of de keuze die Mathias De Clercq en zijn Voor Gent-meerderheid dient te maken, zo simpel is.
Dat simplisme is rechtstreeks gevolg van invoer van nieuwe regels die bovenop de onzalige afschaffing van de opkomstplicht, bijna stoemelings het formatieberaad sturen.
De grootste fractie heeft veertien dagen de tijd voor de vorming van een college van burgemeester en schepenen.
Dit voedt en organiseert “eigen postjes eerst”. Ten koste van een debat over beleid.
De voorrang aan de posten verengt het debat omdat de beleidsruimte afhangt van de begrotingstabellen.
Of De Clercq nu kiest voor Anneleen of voor Hafsa, het is onmogelijk dat veertien dagen na de verkiezingen het nieuwe college begrotingstabellen kan voorleggen die niet steunen op bric-à-brac politieke akkoorden onder de partijen en met de voogdijoverheden.
De straffe besluiten van het aftredende college in navolging van de volksraadpleging Grondrecht Betaalbaar Wonen van 8 oktober 2023 kunnen onmogelijk vervuld worden op basis van dergelijk politiek akkoord.
In het gehakketak tussen Filip Watteeuw en Mathias De Clercq op televisie kwam precies de betrouwbaarheid van de Gentse begroting aan bod. Ondervraagd door de oppositie voor de verkiezingen weigerden zowel Watteeuw als De Clercq om uitleg te geven.
Welke coalitie er ook gevormd wordt: zonder voorafgaandelijke duidelijkheid hierover is elk politiek akkoord over de posten een aanfluiting van SPQG, dat wil zeggen van “het volk en het bestuur van Gent”.
Wij pleiten voor een kamerbreed akkoord onder alle partijen om geen coalitie te vormen vooraleer er klaarheid is over de begroting 2025.
Wij vragen dat elke partij een voorstel doet tot coalitievorming rond een duidelijk begrotingsvoorstel.
Dat wil zeggen dat Voor Gent de fakkel doorgeeft aan Groen, Groen de fakkel doorgeeft aan N-VA, N-VA aan cd&v, cd&v aan PVDA, PVDA aan VB en zo terug bij de grootste fractie.
Met wat creativiteit zijn we rond tegen de laatste gemeenteraad van deze legislatuur en wordt ruimte geschapen voor de burgers en voor voorrang aan het algemeen belang.
De ‘Normen van Gent’: grondrecht op gemeentelijke autonomie onderuitgehaald?
Het eerste conflict binnen de Vlaamse regering met de nieuwe begrotingsminister Weyts is al een feit. Weyts wil een automatische “uitgavenrem” (lees besparing) toevoegen van 200
miljoen euro.
Deze focus op besparingen is een toepassing van de “normen van Gent”: de EU-normen die op de Europese top van 10 februari in de Ghelamco-arena werden beslist.
Dit zal sowieso gevolgen hebben voor de steden en gemeenten inzake budgetten voor publieke investeringen in zorg, wonen, openbaar vervoer,…
Wij hebben dan ook een klacht neergelegd bij het Gerecht van de Europese Unie tegen de Normen van Gent. (*)
Wij roepen op 14 december een burgervergadering samen over de Gentse begroting.
Burgers die daarover iets willen bijdragen zijn welkom.
Zonder dergelijke hulp van de burgers kan de coalitie niet meer vooruit.
Hoe zit dat met die begroting?
Pas op 17 december moet de huidige gemeenteraad de begroting van 2025 opstellen.
En pas in december 2026 moet de nieuw gekozen gemeenteraad ontlasting geven of de Gentse schatkist strookt met de normen van Gent.
De inzet van de voorgestelde burgervergadering is hoog. Duurzame Gentse financiering voor het bouwprogramma 20/20 (sociale woningen en budgethuurwoningen), de uitvoering van het cascadebesluit en de omgang met de Gentse grondenbank liggen op de weegschaal.
Gent heeft daar 26 miljoen euro voor nodig, bovenop de nog te bepalen kapitaalinbreng van Minister van Wonen Melissa Depraetere.
Alle fracties in de gemeenteraad stemden eerder in met een privatisering van publieke gronden om deze Gentse financiering rond te krijgen. Dat verarmt de stad en vormt een bedreiging voor de plannen voor volkshuisvesting en de duurzame investeringen waar middenveldorganisaties om vragen.
Als initiatiefnemers van de Volksraad pleging Grondrecht Betaalbaar Wonen en als verzoekers in klacht bij het Gerecht van de Europese Unie roepen wij alle partijen op:
- Eerst te werken aan de begroting 2025 vooraleer een coalitie te vormen.
- Te stoppen met de privatisering van publiek vastgoed. Daarentegen dat vastgoed te activeren via een stadsbon , een volkslening voor volkshuisvesting. In te schrijven in boekjaar 2025.
- Dit alles geeft tijd en ruimte aan de Gentse burgermaatschappij om over allerlei beleidsdomeinen ‘SPQG-overleg’ te voeren, zoals vandaag reeds bezig is over de opvolging van de volksraadpleging.
- Onmiddellijk inzage openbaarheid van bestuur te geven over de waardebepaling van het volledige vastgoedpatrimonium. Zoals aangevraagd. Het is de grondrente van dit publiek vermogen dat de financiële autonomie van onze stad uitmaakt. Elk debat over de stadsschuld
die dit vermogen van #SPQG niet meeneemt is een inbreuk op het grondrecht van onze stad. Welke coalitie er ook aan de macht komt.
Elias Vlerick
Raf Verbeke
(*) Aansluiten bij deze klacht is nog altijd mogelijk.
https://www.uitpers.be/de-normen-van-gent/
https://www.uitpers.be/eu-de-ondraaglijke-lichtzinnigheid-van-de-hervormde-begrotingsregels/
Een reactie achterlaten